Wat is E-Commerce?

E-Commerce is een complexe term die uit de Engelse taal komt. In het Duits betekent ‘elektronische handel’ elektronische handel of handel. Het maakt deel uit van e-business en omvat in het algemeen elektronische handel, het adverteren, kopen en verkopen van goederen en diensten op internet. De term heeft zich ontwikkeld tot een van de belangrijkste bedrijfsmodellen op internet. Een typisch voorbeeld van e-commerce is online winkelen.

Om de bedrijfsprocessen en relaties in een bedrijf te beheren, worden geselecteerde informatie- en communicatietechnologieën gebruikt voor de elektronische integratie en vergrendeling van waardeketens. Hier wordt vooral bedoeld het opheffen van mediabreuken en organisatiegrenzen in de bedrijfsprocessen. De traditionele processen in een bedrijf omvatten een verscheidenheid aan mediapauzes. De informatiegegevens worden in het betreffende bedrijf, tussen twee bedrijven of tussen bedrijf en klant per telefoon, post, fax of schriftelijk verspreid. Een geautomatiseerde en elektronische uitwisseling van informatie komt zelden voor. Kenmerkend voor e-commerce is het elektronisch afhandelen van bedrijfsprocessen en het gericht verhogen van de efficiëntie van zakelijke relaties. Het digitaal beheer van zakelijke relaties is ook een typisch aspect van elektronische handel.

Voor-en nadelen

Voordelen

  • Het aankoopproces kan zonder vertraging worden gedaan via e-commerce.
  • De potentiële klant kan online catalogi doorbladeren, het gewenste product selecteren, online betalen en direct vanuit huis kopen, zodat het product snel wordt verzonden.
  • Het voordeel voor het bedrijf is de onmiddellijke nabijheid van de klant.
  • De uitwisseling van informatie tussen de klant en de dienstverlener (per telefoon of e-mail) wordt mogelijk gemaakt.
  • E-commerce spreekt voor de goede uitvoering van de marketingmaatregelen en voor de toenemende professionalisering van tal van bedrijven (bijv. winkelbedrijven zoals Amazon).
  • 24 uur. onderhoud
  • snelle reactietijd bij problemen en discrepanties
  • Lage transactiekosten
  • Maximaal gemak en optimale vervulling van de wensen van de klant
  • hoge klanttevredenheid

Nadelen

  • Geen persoonlijk contact met klanten en persoonlijke communicatie tussen de klant en de medewerker van het bedrijf wordt verwaarloosd.
  • Het inkopen van informatie in de pre-sales, de fase van het verwerken van een bestelling en de fase van de klantenservice in de after-sales zijn inbegrepen en vinden uitsluitend plaats via internet.

Trends

Voor veel bedrijven die vooral actief zijn in de online sector, betekent e-commerce vooral een optimale en zeer goed uitgebouwde bedrijfsvoering. Een uitspraak over het belang van e-commerce op de Duitse markt kan alleen worden gedaan als je de statistieken nader bekijkt. Volgens een recent onderzoek van het Apple Retail Institute en Statistics.de, dat de e-commercemarkt in Duitsland onderzoekt, behoren bekende winkelportals zoals Redcoon en Amazon tot de top 5 van Duitse e-commercebedrijven. Uit het onderzoek blijkt dat Amazon op de eerste plaats staat met een omzet van 3,4 miljard euro. Het bedrijf wordt gevolgd door Amazon. De eerste 100 bedrijven werden vermeld in de ranglijst, met eBay in de top 20. Uit het onderzoek blijkt dat de eerste bedrijven in de ranglijst ook tot de meest succesvolle winkelportalen behoren.

Online/offline handelen

Nederlanders geven steeds meer geld online uit. Volgens een ander onderzoek uit november 2012, getiteld “De klant is weer koning”, komt de volgende trend naar voren: Nederlanders geven steeds meer geld uit op internet – meestal aan boeken, muziek, films en videogames – bijna 70%, is in tegenstelling tot offline handel (of “kopen in de winkel”) waar shoppers minder geld uitgeven aan boeken, muziek, films en videogames – slechts 20%. Als je kijkt naar de offline winkelscene, geven Nederladners het grootste deel van hun geld uit aan boodschappen (71%). Gemiddeld besteden online shoppers 42 procent van hun totale consumentenbestedingen online. Ook is te zien dat klanten loyaal zijn aan online winkelen.

Wat is E-Commerce?
Schuiven naar boven