Wanneer is een webshop de moeite waard?

webshop

De webshop heeft veel voorsprong op de fysieke winkel. Het grotere assortiment en de onbeperkte \openingstijden behoren tot de vele voordelen die wij u al hebben voorgeschoteld. Toch is je eigen webshop geassocieerd met inspanning en een stap waar je goed over na moet denken.

In deze gevallen is een webshop de moeite waard voor uw bedrijf:

Je merkt dat je product sterk moet concurreren met online aanbieders en dat je op deze manier veel omzet verliest. De locatie van uw bedrijf is niet optimaal, maar een betere locatie is in uw huidige situatie niet te financieren. Met een webshop heeft u een groter bereik en bent u niet gebonden aan uw locatie. U verkoopt uw ​​producten al via online marktplaatsen zoals eBay of Amazon en wilt u nu onafhankelijker maken. Zo weet je al hoe bepaalde processen zoals verzenden of retourneren werken en is de stap naar je eigen webshop niet meer zo groot. Hun producten zijn bijna uitsluitend gericht op zakelijke klanten en kunnen niet worden verkocht via gewone online marktplaatsen. U wilt zelfstandig ondernemer worden met uw eigen producten en bent nog op zoek naar een passende oplossing voor de verkoop. Hier kan een online winkel het goedkopere alternatief zijn voor het huren van een winkel.

Hoeveel kost een webshop mij?

Hoewel de prijs voor een webshop aanzienlijk goedkoper is dan het huren van een winkel en de bijbehorende personeelskosten, mogen de kosten niet worden onderschat.

Naast de installatiekosten zijn er lopende kosten voor hosting en SSL-encryptie, wat uw klanten een veilige betaling garandeert.

Online shopkits kosten tussen de 10 en 50 euro per maand. Hier moet u echter zelf de tijd investeren om uw producten in te voeren en heeft u weinig ontwerpvrijheid. Bij een hoogwaardige webshop met een professioneel winkelsysteem kunt u rekenen op kosten van rond de 20.000 euro. Er zijn geen bovengrenzen. Een webshop laten bouwen kan dus beste wel veel geld kosten.

Online marktplaatsen als alternatief voor de online shop

Er zijn echter ook tal van platforms op internet waarmee u eenvoudig de online business kunt betreden zonder eerst uw eigen winkel te hoeven opzetten. De bekendste voorbeelden zijn eBay, Amazon en Etsy.

Hoewel veel klanten bepaalde producten eerst zoeken op zoekmachines zoals Google, moet uw webshop daar eerst tussen alle aanbiedingen gevonden worden. Volgens een onderzoek begint 62 procent van de klanten met zoeken naar producten op Amazon en 43 procent op Ebay*. In tegenstelling tot een webshop kun je op een marktplaats vrijwel direct aan de slag omdat de infrastructuur er al is.

U staat echter direct bij uw concurrenten vermeld op online marktplaatsen en kunt bij twijfel net als bij een online winkel in de zoekresultaten van Google verdwalen in de massa. Ze hebben ook weinig zelfstandigheid en zijn gebonden aan de regels van de betreffende aanbieder. Qua lay-out heb je op marktplaatsen ook weinig ontwerpvrijheid, omdat de productpresentatie altijd in de stijl van het platform wordt gehouden.

Wanneer is een webshop de moeite waard?
Schuiven naar boven