Hoe gezond is rijst?

Rijst

Rijst bevat heel weinig vet, maar waardevolle complexe koolhydraten, die langzamer door het lichaam worden verwerkt en je daardoor langer vol zitten. Daarnaast maakt rijst je niet alleen slank, maar ook gezond en mooi, want rijst bevat veel belangrijke B-vitamines die belangrijk zijn voor de huid, zenuwen en stofwisseling. En nog iets: rijst levert het mineraal magnesium, dat helpt bij het verminderen van stress. Bovendien is de kleine alleskunner cholesterolarm en goed te verdragen. Je kunt er overigens heerlijke gerechten van maken, zoals bijvoorbeeld Nasi goreng. Het recept kun je vinden op https://www.nasi-goreng.nl/.

Bruine rijst is bijzonder waardevol

Rijst wordt vaak geschild en verliest zijn zilveren schil, die veel mineralen en vitamines bevat. Daarom bevat ongeschilde rijst (bruine rijst) bijzonder veel voedingsstoffen. Maar voorgekookte rijst kan ook meekomen. Lucht wordt uit de voorgekookte rijst gehaald en de voedingsstoffen worden vervolgens met warm water in de rijstkorrel geperst. Op deze manier behoudt de voorgekookte rijst veel van de belangrijke ingrediënten, maar verliest tegelijkertijd zijn smaak.

Goed voor lichaam en geest

Rijst helpt bij de aanmaak van verschillende eiwitten, zoals enzymen of spiercellen, via aminozuren die het lichaam niet zelf kan aanmaken. Rijst is ook een geweldige hulp bij het afvallen, omdat het kalium in rijst het lichaam afvoert. Maar rijst laat de kilo’s niet zomaar op korte termijn vallen. Als je uitgebalanceerd eet en hoogwaardige rijst in je dieet opneemt, eet je gezond en slim. Want gerechten met rijst vullen je lang vol zonder dat je veel calorieën binnenkrijgt. Dit is ideaal om calorieën te besparen en toch geen smaak op te offeren of vervelende hongergevoelens te krijgen. Je moet oppassen dat je rijst niet te veel kruiden, omdat zout ervoor zorgt dat water in het lichaam wordt opgeslagen.

De kleine korrel erg groot

Met rijst kun je zeker gevarieerd eten, want rijst kan op veel manieren worden gebruikt en kan zowel als bijgerecht worden gebruikt om je te vullen en als hoofdingrediënt op zich. Je zult je niet vervelen. Grofweg heeft 100 gram gekookte rijst iets meer dan 100 calorieën. De exacte voedingswaarden en calorieën van rijst zijn echter sterk afhankelijk van de rijstsoort.

Hoe gezond is rijst?
Schuiven naar boven