Bad of douche – wat is beter?

Douche

Misschien heb je het liever uitgebreid en ontspannen, maar misschien heb je liever iets snel en ongecompliceerds? Over de vraag “bad of douche?” lopen de meningen al snel sterk uiteen. Maar welke variant is nu eigenlijk de betere? En is deze vraag überhaupt te beantwoorden? We bekijken beide varianten, vergelijken verschillende aspecten en proberen dan een conclusie te trekken: douche vs. bad – wie wint het duel?

Dat is wat je portemonnee je vertelt

Op voorwaarde dat je niet urenlang onder de douche staat, wint de douche de eerste categorie – en heel duidelijk. Bij het douchen wordt gemiddeld zo’n 30 tot 40 liter water verbruikt en bij het baden is er, afhankelijk van de grootte van het bad, ongeveer vier keer zoveel water nodig bij 120 tot 150 liter. Op den duur zal dit ook voelbaar zijn in uw portemonnee. Nog een punt waar u rekening mee moet houden: als u niet van de Kneipp-zwembadvariant houdt en de voorkeur geeft aan warm water om te baden, worden de waterkosten verhoogd door nog hogere verwarmingskosten voor het verwarmen van het water.

Hoewel je op de juiste plek ook goedkope badkameraccessoires kunt kopen.

Dat is wat je huid je vertelt

Bijna alle experts en dermatologen zijn het hierover eens: hoe minder contact met water de huid heeft, hoe beter. Het water wordt geleidelijk zachter en spoelt de natuurlijke vetlaag die je huid beschermt tegen uitdroging weg. Shampoos en badadditieven versterken dit effect. Een snelle douche is daarom zachter voor je huid dan een lang bad. Om uw huid niet te veel te belasten tijdens het baden, mag u niet langer dan 20 minuten in bad liggen. Bovendien moet je voor je huid koud in plaats van warm water gebruiken, omdat de vetlaag bij hogere temperaturen gemakkelijker oplost. Na zowel het douchen als het baden is het raadzaam om een ​​vochtinbrengende lotion of bodymilk aan te brengen om iets goeds voor je huid te doen – het zal je dankbaar zijn!

Uw hygiëne zegt het

Ook hier heeft de douche het voordeel. Door het snel afspoelen komen de vuildeeltjes bij het douchen direct in de afvoer terecht. Dingen zijn een beetje anders als het gaat om baden. Hier blijven de vuildeeltjes drijven in het water waarin je ligt. Aangezien u zich waarschijnlijk regelmatig wast en ook in andere opzichten op uw hygiëne let, is dit niet bijzonder tragisch – sommige mensen zullen nog steeds minder op hun gemak zijn met het idee. Om dit te voorkomen, kunt u snel onder de douche springen en het vuil wegspoelen. Maar als je aan je portemonnee en ook aan het milieu denkt, zou deze optie eigenlijk alleen moeten bestaan ​​als het bad alleen voor ontspanning is en wassen niet de focus is.

Je gezondheid zegt het

Om bij dit onderwerp aan te sluiten: Als er een verkoudheid op komst is, kan een warm ontspanningsbad wonderen doen. Als je echter al verkouden bent door de kou en je misschien zelfs koorts hebt, is een bad geen goed idee. De extra warmte belast het lichaam en het organisme te veel en doet dus meer kwaad dan goed. Als je keelpijn, pijnlijke ledematen of een lichte rilling hebt, kan een bad echter erg nuttig zijn. Met de juiste badadditieven en essentiële oliën zoals eucalyptus en bergdennen is de neus na het bad weer vrij, voelt het lichaam ontspannen en aangenaam warm aan. Als je het nu rustig aan doet en je warm kleedt, is de kans niet groot dat je de kou nog net kunt overbruggen.

Afhankelijk van hoe je hem gebruikt, kan de douche ook een positief effect hebben op je gezondheid. Vooral contrastdouches stimuleren de bloedsomloop en versterken het immuunsysteem duurzaam. Het is belangrijk dat je begint met warm water en de douche beëindigt met koud water. Hoe vaak u het proces herhaalt, is aan u – u moet natuurlijk ook hier rekening houden met het waterverbruik.

Bad of douche – wat is beter?
Schuiven naar boven